Munka- és szabadidős utazásiam

Élményeim a nagyvilágban

Élményeim a nagyvilágban

Irány Pripjaty és Csernobil! (lezáró rész) - visszaemlékezés 2018-ból

2019. november 14. - Folytonutazok

Információk:

Utazás/útvonal/ érdekességek:

A Google maps a Lviv-Rivnye-Zsitomir-Kijev útvonalat javasolta, de a navigáció (PNA-s IGO navigácó, Sygic Androidos tableten, IGO iOS-es) rendszerint a Sztrí-Ternopil-Hmelnickij-Zsitomir-Kijev útvonalat javasolta, bárhogyan is állítottam be (gyors, gazdaságos, legrövidebb, autópálya ki/be, hátha a Rivnye-Kijev szakaszt autópályának „véli” stb.).

Ezt a második útvonalat nem igen preferáltam, mert úgy láttam a térképen, hogy errefele sokkal kacskaringósabb az út és csak 1x1 sávos, így úti célként Lviv városát, majd Rivnyét és legvégül Kijevet adtam meg a navigációnak.

A bejegyzés nem ért véget, kattints a lenti "TOVÁBB" gomra a folytatáshoz...

A benzinkutaktól nem kell félni, akad bőven minden kategóriában az utak mentén. Önkiszolgáló benzinkúttal sehol nem találkoztam, mindig meg kellett várni a kútkezelőt. Kommunikációs fennakadások miatt néha nem értettem, hogy csak azt nem értik, amikor azt mondom, hogy ’’full’’, akkor tankolják tele a kocsit vagy a végén már arra gondoltam lehet, hogy előre kell fizetni és azt mondják? Mert volt olyan is, hogy addig nem kezdték el a tankolást, míg nem fizettem.

Az üzemanyagköltség mindössze 32.000Ft volt a már fentebb említett árakat figyelembe véve 5,5 literes átlagfogyasztással.

 

Lerobbant kocsit nagyon keveset láttam, teherautót annál többet. Volt, hogy egy ilyen után egy emelkedőn 10 percet araszoltunk 5km/h-val, mert nem bírt felmenni.

A megengedett sebesség lakott területen belül 60km/h (65-70-el lehet azért haladni) viszont van, hogy a helyiek a lakott területen is 100 felett mennek át. Ugyan ez igaz az országutakra is, a megengedett 90km/h helyett simán mennek 130 felett. Nekem a 2000km alatt nem nagyon volt rosszabb tapasztalatom, mintha itthon közlekedtem volna, igazából készültem arra is, hogy majd mindenféle rizikós szituációt látok vagy belekeveredek, mint szembe előzés, leszorítás stb., de szerencsére nem volt semmilyen komolyabb ilyen, persze ehhez az is kellett, hogy mi mindig észnél legyünk, de aki neki szeretne vágni az útnak, a közlekedés ne tántorítsa el. Románia ebből a szempontból szerintem sokkal-sokkal rosszabb.

 

A lezárt Zóna:

Sokan úgy tekintettek ránk, hogy nem vagyunk normálisak, hogy hová megyünk, mert hát Csernobil így meg úgy és 6 fejetek és 7 lábatok lesz, mikor hazajöttök. Kezdjük az alapoknál. Magyarországon az átlagos sugárzás, melyet ’szívertben’ mérnek 0,06-0,16 mikro szívert. Kijevben is 0,16-ot mértünk a Geiger-Müller számlálóval. Pripjatyban 0,12-t, azaz alacsonyabb volt, mint Kijevben. Ennek az oka az időjárás is volt, mert esős-ködös és hideg időben a sugárzás alacsonyabb. Mi az 5 órás Zónában tartózkodásunk alatt annyi sugárzást kaptunk, mintha ezt az időt repülőn töltöttük volna (megj.: kozmikus sugárzás miatt a repülőn magasabb, mint a tengerszint közelében).

Természetesen, amikor a tragédia történt, akkor a több százszorosát, sőt ezerszeresét mérték, de a környéket próbálták teljesen megtisztítani a sugárzást, ez sikerült is, hiszen a számok ezt bizonyítják. Voltak olyan helyek azért, mint a Vörös-Erdő (az erőműtől pár kilométerre, ahol a legkoncentráltabb volt a sugárzás és a fenyők vörösek lettek), ahol még mindig magasabb a sugárzás annak ellenére is, hogy mindent bedózeroltak és talajt is cseréltek.

A zónát egyedül látogatni nem lehet, turistaként valamely utazási irodánál kell befizetni. Én a SoloEast Travelt választottam, mert talán ez volt a legolcsóbb is ($79), igaz, csak pár dollárnyi különbség volt az utazási irodák között, illetve jó véleményeket írtak az értékelésekben róluk.

Az utat nem árt 2 héttel előre lefoglalni az adminisztrációs ügyintézések miatt.

Amúgy tényleg elégedett voltam velük, amiket nehezményeztem, azok nem rajtuk múltak, mint pl. a később indulás, várakozás a benzinkútnál stb. Az idegenvezetőnek is a héten ez volt a 6. útja, de egyáltalán nem éreztem rajta, hogy már elege van és unja az egészet.

 

Fontos teendőek indulás előtt:

  • Az autó legyen olyan állapotban, amivel bátran el merünk indulni hosszabb útra (egy hibátlan autó is elromolhat, ne kockáztassunk, ha úgy érezzük, nem 100%-os az autó). Nekem az indulás előtt 2 nappal enyhén elkezdett kattogni a kormány egy ponton, ha az egyenesből eltekertem. Szerelőnek megmutattam, toronycsapágy cserés lesz az autó, de azt mondta bőven elmegy még.
  • Kötelező, illetve nem kötelező, de ajánlott felszerelések az autóban:

Nem tudom pontosan mi a kötelező és mi nem, de ezek mindig nálam vannak: poroltó, érvényes EÜ doboz, defektjavító spray, pótkerék, emelő, elakadás jelző háromszög, láthatósági mellények, vontatókötél, hullazsák (ez kötelező Ukrajnában -> nagy kukászsákkal helyettesítettem), pótizzók stb.

  • Biztosításkötés + autó asszisztancia: Erről sokan megfeledkeznek vagy úgy vannak vele, hogy velük nem fog történni semmi. Mivel nem EU-s ország, így alapvető ellátásban sem részesülünk ingyen.
  • Olvass sokat az interneten!!! Szerintem ez az egyik legfontosabb, mert sok mindent meg lehet tudni. Pl. Kijevi magyar nagykövetségi oldala: https://kijev.mfa.gov.hu/page/utazasi-tanacsok-az-ukrajnaba-utazoknak

A bejegyzés trackback címe:

https://folytonutazok.blog.hu/api/trackback/id/tr1915306372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása